Hej Sverige!

I torsdags besökte jag flickornas barnhem, där föreståndaren tog emot oss och förklarade barnens situation lite närmare. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg är inte alla flickorna föräldrarlösa dock kommer dem flesta flickorna från familjer där dem blivit sexuellt utnyttjade. I familjerna förekommer det också droger, alkohol och misshandel. Detta för mig var väldigt upprörande att höra, 18 av dem 20 flickor jag nu stod och tittade på hade på ett eller ett  annat sätt blivit utnyttjade. Även om många av flickorna har en familj så är barnhemmet fortfarande en bättre och tryggare plats för dem att bo på.

Ett av barnhemmets mål är att skapa en så "normal" vardag som möjligt.

Hemma i Sverige kunde man höra ibland att det finns barn runt om i världen som far illa ut, att dem blir kliddnappade, misshandlade, sexueltutnyttjade osv. Men dem "berättelserna" kan man inte riktigt ta på. Man kan försöka sätta sig in i deras situationer men närmare än så kommer man  inte, när föreståndaren berättade allt blev allt "så verkligt" det var så nära att jag nästan kunde ta på det, det gör mig frustrerad och förbannad att jag inte kan "ta bort" allt det onda som hänt, inte nog med att dem flesta av flickorna är föräldrarlösa, dem har också blivit behandlade på ett hemskt sätt! För mig är det svårt att förstå hur man kan behandla en annan person på det sättet.

Föreståndaren var tacksam för kläderna dem fått och för skoluniformena som dem kommer att få. Vi bestämde tillsammans att göra en pyssel aktivitet med barnen där vi ska pärla halsband och armband.

Här är bilder från dagen hos flickorna.


Idag, fredag, har jag varit på pojkarnas barnhem som ligger några kvarter ifrån flickornas. Skillnaden mellan barnhemmen är att pojkarnas barnhem är permanent. Undantaget är Julafton då vissa barn får fira den med sina familjer, dock blir det oftast inte av. Jag fick inte pojkarnas situation förklarad, föreståndaren sa bara att det fanns liknande problem som hos flickorna. Standarden var ungefär likadan som hos flickorna, så min första tanke var, förutom skoluniformerna att också för dom hitta någonting att sysselsätta sig med. Men till att börja ska jag bjuda dem på bio! Föreståndaren berättade att pojkarna tycker om att göra saker utanför barnhemmet, så bio blev ett perfekt alternativ. Också Pojkarnas föreståndare blev glad och tacksam för alla kläder och skor dem fick! Med mig därifrån fick jag ett "kvitto" på vad jag hade lämnat.   

Här är bilderna från idag, besöket hos pojkarna.



Jag hör av mig snarast. /kassandra


Kommentarer
Postat av: Ponce

vill bara tillägga att alla bilder tas av en proffsfotograf... nämligen jag :D kassandra är enormt duktig, hon gör ett underbart arbete, att vara storasyster till denna tjej gör mig otroligt stolt :D förresten, chile är underbart, ses snart igen hemma i sverige :D hugs Jenny Ponce

2009-12-19 @ 23:38:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0