Hej Sverige.

Vistelsen på barnhemmet var lite annorlunda än vad jag tänkt mig, det är ett barnhem för både föräldrarlösa barn och barn från famlijer som inte har det lätt hemma. Vissa familjer är så fattiga att dom inte har råd att försörja sina barn, och därför väljer som att lämna bort barnen till det här barnhemmet tills att familjerna har "kommit tillrätta" vilket kan ta allt från månader, år.
Mitt helhetsinryck är att dessa barn även om de inte lider av svält, behöver något som gör deras tillvaro bättre. Jag kan inte ändra på deras tillvaro i deras hem, men på barnhemmet ska jag försöka se till att det blir något bra, så att dem får sin vardag lite ljusare.

Under dessa månader (december, januari) finns det fler folk som hjälper olika barnhem på ett eller ett annat sätt, gör aktiviteter med barnen osv.

Men I mars månad "lider" många familjer ekonomiskt. De behöver bland annat skoluniformer, i Chile har alla barn skoluniformer i skolan. Jag tänke för pengarna använda det till att inskaffa nya skoluniformer, ska nu under de närmsta dagarna ta reda på hur jag kan få tag i dessa.  Blir det pengar över vilket jag kan tänka mig att det blir, ska jag kolla vilka möjligheter det finns att inskaffa något till deras bakgård. Flickorna hade inte mycket att roa sig med på barnhemmets baksida. Dem verkade så rastlösa, dem har ju varandra, men det behövs något mer där dem kan fördriva sin tid.
Jag känner att det är viktigare att göra något större och där dem kan få mer nytta för pengarna, än att köpa en massa leksaker, skoluniformer är också en bra julklapp, jag tror att de flesta skulle hålla med mig.

Ska till barnhemmet imorgonbitti, min tanke är då att ge dem kläderna som ni skänkt.

Hör av mig snarast.

 /kassandra.


Kommentarer
Postat av: Maria Bragsjö

Kassi! Utifrån din beskrivning låter det som om att skoluniformer är ett mycket bra exempel på väl spenderade pengar. Utbildning är vikrigt, och om skoluniformer är ett måste. Då så. Att tjejerna behöver något att sysselsätta sig med förstår jag och tänker att hopprepp och annat kan förgylla deras vardag. Våra tankar är med dig! Lycka till! /Maria

2009-12-18 @ 23:24:44
URL: http://johnbauer.nu/orebro

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0